Elevdesign af spil øger involvering

På Gymnasiet HTX Skjern undersøger de, om det er muligt at benytte spildesign som et nyt læremiddel i undervisningen, så eleverne opnår en større faglig viden og bliver mere motiverede. Kom og hør om deres erfaringer på eSkoler Midts stand den 4. juni i Ridehuset #IWDK 

Se programmet

Eleverne er fra Kommunikation og it linjens 2. og 3. år har brugt Gamemaker, Director og Scratch. Det er desuden besluttet at afprøve spildesign i faget kemi. De foreløbige evalueringer ser positive ud:

”(…)det var mit indtryk under interviewene, at alle havde deltaget aktivt. De havde alle været del af et handlingsfællesskab, hvor gruppen havde delt den kognitive proces. Der havde fundet en interaktion sted, som har ført til en refleksion, en afklaring og en større forståelse for det enkelte medlem i gruppen, siger projektleder Astrid Schack Olldag.”

Andre elevers vurdering var stærk motivationsfaktor
Eleverne fandt det desuden stærkt motiverende, at det ikke kun er læreren, der giver feedback. Afgørende var, at andre elever skulle vurdere spillet. Eleverne oplevede det som stærkt motiverende, at det ikke kun var læreren, der gav feedback. De andre elever var et troværdigt publikum på dette område og deres tilbagemeldinger blev taget meget alvorlige.

Director har flest muligheder – men det koster…
Gamemaker er gratis i den begrænsede version. Skal spillet kunne anvendes på mobile platforme, skal man investere i pro. Det kræver noget arbejde at sætte sig ind i programmet, hvorfor det er fornuftigt at lave flere små øvelser i starten af forløbet. Et andet program kunne være Director 12, pga. muligheden for at inddrage film. Director giver eleverne flere muligheder for at arbejde på tværs af programtyper. Her kan man lave træningsprogrammer og udforskende programmer. Director 12 indeholder også Vidensplatforme og Samarbejdsplatforme, idet Director kan arbejde sammen med Dreamweaver. Dette kræver dog, at eleverne har programmeringserfaring. I et fremtidigt forløb kunne brugen af Director absolut være at foretrække. Elevernes mulighed for at inddrage film og databaser, giver helt andre perspektiver i at lave læringsprogrammer. Det er også muligt at lave programmer til mobileenheder i Director. Director er desværre forholdsvis dyrt.

Anvendte værktøjer

Gamemaker –www.yoyogames.com/studio
Scratch – http://scratch.mit.edu/
Director – www.director.com

Facebook til afrapportering – Se forløbsbeskrivelser o.a. i rapporten

Læs mere om brug af spildesign som didaktisk læringsmiddel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s