På de deltagende skoler i eSkoler Midt er der blevet videndelt flittigt. Vi tegner her et billede af , hvilke it-værktøjer der indtil videre er taget i brug på de enkelte skoler
Google-værktøjer
Google-værktøjer er utroligt populære som værktøj i undervisningen. Fra Hang-out til Google App.
Hang-out
Vejledning, videndeling, gruppearbejde og dialog online? Måske er Hang-out værktøjet. På Horsens Gymnasium og Egaa Gymnasium har de bl.a anvendt Hang-out i matematik og naturvidenskabelige fag, fx til vejledning, gruppearbejde og for at styrke elevernes mundtlighed. I den forbindelse har Horsens Gymnasium også udarbejdet en vejledning til, hvordan man kommer godt igang med at bruge Hang-Out.
Google Doc
Deling af dokumenter online, videndeling og processkrivning. På Egaa Gymnasium bruger de også værktøjet til projektstyring. På VUC Aarhus deler de samarbejdsdokumenter i Google Doc
Andre Google-værktøjer
Google+, Google-site m.fl. er alle værktøjer, der kan bruges til at lave nemme hjemmesider, holde styr på sine kontakter og til deling af viden, ikke mindst i forhold til billeder, videoer og vejledninger. VUC Aarhus bruger et google-site som en fælles platform for kursisterne
Andre hjemmesider
Mercantec har etableret sitet www.myeduspace.dk til deres elever samt www.mercantube.dk til upload og visning af videoer til undervisning og elevpræsentationer
Folio for me
Mahara/Foliofor.me er et værktøj til at lave hjemmesider, der kan bruges til videndeling og portfolio. Det har de anvendt på VID Gymnasier til fremstilling og udstilling af elevproducerede multimodale dokumenter
Info-Geist
Lav en hjemmeside/portfolio og saml det efterfølgende som en e-bog. På Egaa Gymnasium er de i fuld gang med at bruge InfoGeist, så eleverne kan samle det eksamensforberedende materiale.
På Horsens Gymnasium er de også begyndt at anvende Info-Geist ift eleverne. Her har de udarbejdet en vejledning til InfoGeist
På mange måder er Facebook et oplagt værktøj til information, videndeling og dialog ift undervisningen. Det svære kan være at styre brugen af det. På Teknisk Skole Silkeborg har de derfor udarbejdet 5 retningslinjer ift, hvordan man bruger facebook fagligt
Screencast-o-matic
Lav skærmoptagelser som afleveringsopgaver eller vejledninger. Tørring Gymnasium, UC Hostebro og Horsens Gymnasium er de begyndt at bruge Screencast-o-matic til skærmoptagelser. Horsens Gymnasium har udarbejdet en vejledning til, hvordan eleverne kommer godt igang med at bruge Screencast-o-matic. UC Holstebro har udarbejdet en vejledning til lærerne i værktøjet
3D-værktøjer
Director 12
Med Director 12 kan man designe spil til undervisningsbrug. På HTX Skjern skal eleverne igang med at designe deres egen software med Director 12.
Autodesk Revit anvendes på HTX Skjern til 3D modellering af bygninger
iPad
En iPad er blevet online-basen i mange hjem. Men er den også velegnet til undervisningsbrug? Det undersøger de bl.a. på Lemvig Gymnasium, Viden Djurs og Aarhus Social- og Sundhedsskole. De to sidste har også produceret en oversigt over og vurderet forskellige apps
Quiz Creator
www.onlinequizcreator.com kan bruges til hurtige, digitale test. På Mercantec bruger de værktøjet til evaluering og elevaktivering
Videoer & Vodcast
Der er produceret flere videoer til undervisningsbrug. Se fx Silkeborg Gymnasium og Viborg Gymnasiums elevproducerede videoer om energi og international politik og ift at stemme til kommunalvalg 2013
Mercantec har produceret læringsvideoer i fagene elektronik og mad og mennesker
Her har de også udarbejdet en drejebog til videoreflektion
Mere info
Læs mere på projektets videndelingsite