Interaktive tavler & Web 2.0

Elever på ungdomsuddannelserne skal i højere grad lære at producere og dele viden ved hjælp af interaktive tavler og web 2.0-værktøjer

Muligheder for koble interaktive tavler med web 2.0
Ungdomsuddannelserne og skoler har i stor stil indkøbt interaktive tavler til brug i undervisningen. Sigtet har overvejende været elevaktivering og pædagogisk innovation. Men en undersøgelse peger på, at tavlerne fremdeles bruges til at understøtte undervisning, som har karakter af forelæsning og monolog.
Projektet “Elevernes tavle – Interaktive tavler og web 2.0” skal undersøge, hvilke muligheder der er for at give eleverne mere ejerskab til de interaktive tavler ved at kombinere dem med tre web 2.0-værktøjer: Google Doc, Conceptboard og Mindmeister.

Hvordan

  • Der etableres et målrettet forsøgsarbejde på fire hold fordelt på to klasser over to skoler
  • Der gennemføres og evalueres 8-12 forløb, hvor tavlerne bruges sammen med Google Doc, Conceptboard og /eller Mindmeister
  • Der anvendes generelt aktionslæring og supervision som læringsteknik på lærerniveau

  • Forventede resultater

  • Bedre tilrettelæggelse af forløb, hvor interaktive tavler bruges af eleverne i klassen i forbindelse med (delvist) elevstyrede arbejdsprocesser og præsentationer
  • Web 2.0-værktøjer indarbejdes i og virker understøttende for socialkonstruktivistisk funderet didaktik

  • Hvem
    Bjerringbro Gymnasium

    Skriv et svar

    Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

    Facebook photo

    Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

    Connecting to %s