På Tørring Gymnasium vil man undersøge, hvordan nye it-produktioner kan inddrages i forhold til eksamen
It i eksamenssammenhænge
Traditionelle eksamensformer kan være en hindring for de elevaktiverende arbejdsformer i den daglige undervisning. Der kan hurtigt blive en diskrepans mellem nye arbejdsformer med it i den daglige undervisning og de formelle krav og kompetencer, som stilles til eksamen.
Inddragelse af it-produktioner i eksamensformen vil gøre anvendelse og træning af elevernes it-kompetencer i den daglige undervisning mere nærliggende og nødvendig.
Hvordan
Projektet ”It-produktioner og nye eksamensformer” vil afdække, hvorledes forskellige it-produktioner kan indgå nye mundtlige eksamensformer. Disse kan eksempelvis indgå i stedet for synopser til censor før eksamen eller integreres i den mundtlige eksamen. Hensigten er at lave disse forsøg i tre forskellige fag: samfundsfag, religion og biologi samt eventuelt AT-eksamen, og have fokus på at afdække forskelle og ligheder i mulighederne indenfor de forskellige hovedområder
Resultater
Styrker såvel som udfordringer ved at inddrage af it-produktioner i eksamensformen vil blive afdækket og dokumenteret i projektet.
Desuden dokumenteres prøveeksamener indenfor de deltagende fag, samt den løbende inddragelse og udformning af elevproducerede it-produktioner i den daglige undervisning.
Alt relevant materiale videreformidles på en hjemmeside
Hvem
Tørring Gymnasium