UC Holstebro Merkantil/HG vil undersøge om udvikling af digitale læremidler på tablets og smartphones kan understøtte interaktionen i undervisningssammenhænge
De rette udfordringer til den enkelte elev
Eleverne på Merkantil/HG er meget forskellige med hensyn til alder samt sociale og faglige forudsætninger. Derfor vil skolen tilpasse og forbedre sin undervisningspraksis i forhold til differentiering ved at bruge af tablets i læringsrummet. Målet er at tiltrække, fastholde og give de rette udfordringer til den enkelte elev.
Hvorfor
Omdrejningspunktet for projektet ”Tablets i undervisningen – tilgodese differentiering ” er, at underviserne i salg og service, informationsteknologi og erhvervsøkonomi skal øge elevernes muligheder for samarbejde, læring og erfaringsudveksling , hvor læreren skal agere mere som facilitator end instruktør.
Her skal tablets i højere grad integreres i den faglige undervisning, Derfor skal lærerne bl.a. fremstille informationsteknologiske materialer, hvor relevant teori og eksempler fra fagene illustreres og forklares ved brug af it-værktøjer. Disse materialer skal være tilgængelige på fx elevplan.
Resultater
Det forventes, at:
• eleverne arbejder med værktøjer, der er lette at medbringe overalt, og som kan dokumentere elevernes læringsprocesser og bruges til at dele viden mellem elever, lærere og deres fælles praksisfelt
• eleverne oplever øget samarbejde
• eleverne oplever, at videnstilegnelse via tablets er lærerigt, interaktivt, levende og møder dem i øjenhøjde.
• eleverne inddrages i valg af redskaber, uanset om der er tale om lyd, billeder, tekst eller video.
• at lærerne bliver bedre til at planlægge undervisning, der skaber naturlig sammenhæng og balance mellem tablets/smartphones, pædagogikken og det faglige indhold.
• at lærerene lader sig inspirere af hinandens undervisningsmetoder i processen, også på tværs af fag