På baggrund af af Web 2.0 værktøjer vil VUC Aarhus udarbejde nye forløb til tre faggrupper, hvor det tværfaglige og fællesfaglige kommer tydeligt til udtryk, og hvor det anvendelsesorienterede perspektiv er styrket
Fokus på tværfaglighed
I faggrupperne naturvidenskabelig faggruppe og i de kultur- og samfundsvidenskabelige faggrupper på HF fungerer det faglige samspil ikke optimalt. Der er en tendens til , at det særfaglige perspektiv dominerer over det fælles- og tværfaglige perspektiv. Synergieffekten mellem de tre fag bliver således for lille, faggruppen handler mere om fag end om sag, og derfor træder det anvendelsesorienterede i baggrunden – som jo ellers er HF-uddannelsens særlige profil. Det vil projektet “Fagligt samspil og kursistaktivering på hf med Web 2.0” være med til at ændre på.
Hvordan
• Der udvikles bl.a. en tværfaglig hjemmeside, og der eksperimenteres med forskellige former for web.2.0 baserede kursistproducerede materialer samr øget lærersamarbejde på tværs af fag
Resultater
• Udvikling af en hjemmeside, der både styrker det fællesfaglige og har fokus på kursistinddragelse gennem kursistproducerede ”tekster”, fx wikies og videorapporter
• Bedre gennemførselsresultat for kursisterne
• Styrket samarbejde i lærerteams og fælles fodslag om forholdet mellem sag og fag i faggrupperne
Hvem
VUC Aarhus