Flipped Classroom reaktiverer didaktikken

Flipped Classroom udfordrer den traditionelle lærer-elevrolle og kræver didaktisk refleksion. Den anden netværkskonference i eSkoler Midt har været afholdt  den 11. november – denne gang med Flipped Classroom som tema.

Et veloplagt publikum, gode rammer på Silkeborg Gymnasium og relevante, inspirerende oplæg om Flipped Classroom gav det ideelle afsæt for en dag med debat og spørgelyst.

Formiddagens fokus var primært forskningens med oplæg fra Bent B. Andresen,  forsker
på DPU, Aarhus Universitet,  Flemming B. Olsen, forsker  bl.a. i lektiers effekt og nytte,  lektor på Tornbjerg Gymnasium og SDU, og Jens Jørgen Hansen, lektor på SDU og forsker i digitale læremidler, e-læring og webkommunikation. Eftermiddagen bød på praktiske eksempler, hvor projektdeltagere fra eSkolerMidt præsenterede deres erfaringer med Flipped Classroom. Afslutningsvis samledes forskellige perspektiver og spørgsmål i en paneldebat.

Centerchef for eVidenCenter og dagens facilitator Michael Lund-Larsen og Flemming Glerup, uddannelseschef på Silkeborg Gymnasium, bød velkommen. Herefter præsenterede Henning Tjørnelund, Regional Udvikling, Region Midtjylland, regionens strategi for bl.a. digitalisering.

Et universalmiddel til læring?

Bent B. Andresen

”Er Flipped Classroom et pædagogisk flip eller et universalmiddel til læring? Eller er det snarere noget midt imellem?” spurgte Bent B. Andresen i sit oplæg, der indledte den forskningsbaserede del af netværkskonferencen. Bent B. Andresens fokus var, hvordan man kan sætte en ramme for definitionen af begrebet Flipped Classroom  og etablere og systematisere viden og finde ud af, hvad der har effekt, og hvad der ikke har.

Lektier skal give mening

Flemming B. Olsen

Spørgsmålet om effekt var også centralt i Flemming B. Olsens oplæg. Hans fokus var lektier i et flipped classroom perspektiv, og om lektier overhovedet skaber en læringsmæssig (mer)værdi. ”Lektier skal være meningsfulde og baseret på en nødvendighedslogik, hvilket vil sige, at de skal være relevante, brugbare og nødvendige – og eleven skal umiddelbart kunne forstå, hvilken kontekst de skal bruges i” sagde Flemming B. Olsen.

Iscenesættelse af læreprocesser

Jens Jørgen Hansen
“Didaktik er en intentionel, systematisk og innovativ proces”, sagde Jens Jørgen Hansen. Han havde bl.a. fokus på læringsdesign, som handler om, hvordan man iscenesætter læreprocesser i Flipped Classroom og de følgende didaktiske overvejelser og udfordringer. Her præsenterede han bl.a. en refleksionsmodel til design af aktiviteter i læreprocesser.

Projekter fra den didaktiske praksis

roland

Efter frokost præsenterede projektdeltagere i eSkolerMidt deres resultater, og hvilke didaktiske og digitale overvejelser de havde gjort sig indtil videre. Roland Hachmann faciliterede projektpræsentationerne og stillede spørgsmål til videre refleksion. Han opfordrede bl.a. til refleksion omkring stilladsering: særligt, hvordan man bedst støtter eleven i læreprocessen, og hvordan man rammesætter den.

steen grønbæk2

Områdeleder Steen Grønbæk fra, Mercantec fortalte om Flipped Classroom på erhvervsuddannelserne og deres gode erfaringer med elev- og lærerproducerede videoer på deres egen videokanal.

rasmus mørk2

Underviser Rasmus Mørk fra HTX Skjern fortalte om prestudy med fleksibel vejledning, og hvordan viden- og materialedeling og vejledning  skulle ske bl.a. via Youtube, bl.a. ved elev-elev vejledning.

christian og allan
Christian Mathiassen og Allan Jensen, undervisere fra Silkeborg Gymnasium præsenterede deres overvejelser og resultater omkring brug og produktion af videoer i undervisningen, herunder hvordan de havde arbejdet med et spil til algebra (dragon algebra 12+)

erik jegbjerg

Underviser Erik Jegbjerg fortalte om UC Holstebros erfaringer med vodcast i læringsrummet.

unnamed

Dagen afsluttedes med en spændende paneldebat med Lise Marie Steinmüller, afdelingsleder, eVidenCenter, Roland Hachmann, Christian Mathiassen, Flemming B. Olsen og Jens Jørgen Hansen. Her fik deltagerne mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderne og poste spørgsmål på TodaysMeet. Fx debatterede panelet den nye lærerrolle, hvad ledelsens opbakning betyder, og at ikke alle undervisere behøver at have de samme digitale kompetencer. Der blev endvidere opfordret til, at differentiering og stilladsering blev eksplicitte emner på en kommende konference.

Fakta
Find alle oplæg, del viden, kom med ideer og deltag i debatten i vores facebookgruppe om digital læring på ungdomsuddannelserne: www.facebook.com/groups/259097027595670/  
Gruppen er lukket, men alle med interesse for digital læring er velkomne og kan anmode om medlemskab. Er du ikke på facebook, kan du sende en mail til tbm@aabc.dk og få tilsendt konkrete oplæg.

Se et udvalg af spørgsmål og kommentarer fra todaysmeet flipped classroom

Se programmet og læs mere om oplægsholderne i Program netværkskonference Flipped Classroom

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s