UC Holstebro HHX oplever, at elever kommer til handelsgymnasiet med meget forskellige færdigheder, evner og motivation, hvilket slår igennem i fagene generelt. Dette er en udfordring, som sandsynligvis kan løses gennem bedre brug af it.
Hvorfor
I projektet ”Vodcast i læringsrummet” vil man arbejde målrettet med it-produktionsværkstøjer , og i særlig grad Vod- og Pencastens muligheder i undervisningen på HHX.Ved at integrere it og mere konkret casts i læringsrummet bliver undervisningen “vendt på hovedet” forstået på den måde, at lektien ofte vil være at se (og forstå indholdet af) en Vod- eller Pencast. Lærerens tid i undervisningslokalet kan dermed i højere grad gå til at hjælpe eleverne med forståelsesproblemer samt anvendelse af teorien i konkrete opgaver. Eleverne bliver herved mere aktive i undervisningslokalet.
Hvordan
I forberedelsen udvælges programmer og hardware, og der udarbejdes forløbsbeskrivelser.
Gennemførelse af forløb: Brug af cast i undervisningen, undervisningsdifferentiering, didaktisering af it-værktøjer og øget flerfaglighed.
Resultater
Underviserne forventes i løbet af et skoleår at producere minimum 20 Vod- eller Pencasts.
Castene skal desuden uploades til skolens Vodcastbibliotek.
Projektet forventes desuden at styrke flerfagligheden. Underviserne får bedre mulighed for at foretage koblinger mellem fagene.
Hvem
UC Holstebro HHX